Mitt bröllop: Vigseln

Efter porträttfotograferingen av den superduktiga fotografen Emelie Helldén var det dags för oss att åka till kyrkan. Vigseln var i Gårdsby kyrka, en pittoresk liten by strax norr om Växjö. Under dagen hade jag inte känt mig särskilt nervös men när vi körde uppför allén mot kyrkan och såg alla bilar som stod på parkeringen började hjärtat slå snabbare. Vi gömde oss i församlingshemmet en liten stund tills alla gästerna gått in i kyrkan och tagit plats. Sen började kyrkklockorna ringa och vi gick upp mot kyrktrappan.



Kort efter börjar ingångsmusiken spela och vi hade valt "Brudkör ur Lohengrin" av Wagner, men istället för den traditionella versionen på orgel ville vi (läs: jag) ha den spelad på flygel istället i Miranda Wongs tappning för att få en lite mer romantisk känsla. Jag hade skickat denna länken till kantorn och frågade om hon skulle kunna spela nåt liknande och hon spelade den helt fantastiskt, precis så som jag ville ha det!

  

De psalmer vi valt till vår vigsel var 410 - Gud skapade av jord oh 84- Vi lyfter våra hjärtan. Två jättefina psalmer. Solosången framfördes av tre jätteduktiga tjejer som kallar sig Bellis Alba som hade såna röster att håret reste sig! De sjöng För kärlekens skull, Du är allt och Fields of gold. Utgångsmarschen var Mendelsohns klassiska på orgel, pampigt som sig bör! Och visst var kyrkan jättefin!

Till riskastningen efter vigseln hade jag vikt små strutar av tårtpapper och knutit ett sidenband runtom i guld eller rosa. Dessa fyllde vi sedan med ris och rosa rosenblad. Pilligt pyssel men en fin detalj som kompletterade både det romantiska som färgtemat för bröllopet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback