Sweet like chocolate

Lite sent så hade jag tänkt att visa lite påskpyssel jag gjort. I påskas var vi hos mina föräldrar i Halmstad och hos R´s föräldrar i Vetlanda. Och jag tycker alltid det är trevligt att ha med något litet till "värdinnorna" när det är lite festligheter. Så sagt och gjort bestämde jag mig för att göra hemmagjort påskgodis. Det fick bli tryffelägg (passandes nog till påsk =)

De var ganska lätta att göra men det är lite kletigt att stå och rulla choklad, men ack så gott det blev. Receptet baseras på att göra två olika sorter, en mörk och en ljus. Den mörka chokladtryffeln smaksätts med lite apelsinlikör (jag använde Cointreau) och den ljusa tryffeln smaksätts med lite rom. Receptet ger ca 20 st av varje sort.

Här kommer receptet som är hämtat från Arla:


Vita:
1 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g vit choklad
1 msk rom
florsocker

Bruna:
1 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad
1 msk apelsinlikör
kakao

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Rör i den vita chokladen och låt den smälta. Smaksätt med rom. Gör på samma sätt med den bruna chokladen och smaksätt med likör. Låt halvstelna i kylskåpet i 1 1/2 - 2 tim. Forma tryffeln till ovala kulor och rulla de vita i florsocker och de bruna i kakao. Förvara dem i kylskåpet

107445-157

Detta blir en perfekt värdinnegåva när man går bort eller bara vill unna sig nåt gott!

Kommentarer
Postat av: Amundlive

Hello, any body here???


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback