Live from Helsinki

Nja, nästan i alla fall =) Jag är ju ett stort fan av melodifestival, sångtävlingar och självklart även ESC (Eurovision Song Contest.

Ikväll är det semifinal med de bidrag som inte kom bland top 10 förra året. Nu tävlar alltså 28 länder om 10 finalplatse och självklart kommer jag här recensera låtarna! Jag kanske ska förvarna er redan nu att det blir ett långt inlägg =)

Bulgarien: låten börjar bra med härliga trummor men vad händer sen. En tjej som sjunger en hemsk sång som drar ner hela låten. Nej tack, nästa låt.

Israel: "Push the button" en skara brokiga killar i olika utstyrslar sjunger en låt i en salig blandning av olika musikstilar och den är rent ut sagt dålig. Efter ett tag börjar jag undra om inte deras 3 min är över.

Cypern: detta är årets enda bidrag som sjunger en låt helt på franska. Melodin är riktigt bra med härligt beat som får mig att vilja ställa mig upp och dansa. Den är riktigt medryckande!! I bakgrunden står en kille vid en synt och studsar och det får mig osökt att tänka på Alexander Bard i BWO =) Cypern är en klar favorit!!

Vitryssland: "work your magic" är en låt där refrängen sätter sig i huvudet och det är positivt för dem. Det jag inte gillar med smörsångaren är att han överdriver det engelska uttalet men det är ju rätt vanligt i dessa sammanhang :-)

Island: landshjälten Eirikur som mest liknar en isländsk Meatloaf sjunger en rockballad som för mig är rätt slätstruken och när låten är slut har jag genast glömt hur den gick. Och en annan sak, glömde han kamma igenom sitt långa hår innan han gick upp på scen?

Georgien: en tjej som låter som en blandning av Björk och Madonna sjunger en up-tempo låt som är helt okej och bra musikaliskt.

Montenegro: ett ganska ungt rockband representerar Montenegro och de är faktiskt helt okej. Låten är musikalisk och han har bra röst. Helt okej låt faktiskt.

Schweiz: Oh my God, DJ BOBO är tillbaka!!! Bara det faktum att det är DJ Bobo som är artist för Schweiz får mig att vilja rösta på låten. "Vampires are alive" är en typisk Bobo-låt, lite techno. En klar favorit!!

Moldavien: Första året ut för Moldavien och jag tycker de gör ett bra jobb. En ung tjej sjunger en rockig up-tempo låt med härligt beat. Hon låter lite osäker men gör ett bra jobb! Jag undrar däremot vad hon har för kläder på sig?? Ett par byxor där skärningen går precis ovanför.......ni vet vad.

Holland: Detta bidraget får mig att tänka på Afrodite. En bra och hederlig schlagerlåt med den klassiska bryggan och tonartshöjningen. Det är nästan så jag tror att Thomas G:son är inblandad i låtskrivandet ;-) Tjejen är charmig och hon har en riktigt bra röst! Denna bör enligt mig gå vidare till finalen!

Albanien: Denna låten är det tydligen högst odds på. Och när jag hör låten så blir jag väl inte helt förvånad. En medelålders man sjunger en pampig ballad med inslag av fioler. Fast efter ett tag kan jag faktiskt tycka att den är lite mysig, men det är nåt som saknas. Det låter som en typisk ballad från öststatsländerna. Jag blir förvånad om denna går vidare.

Danmark: En dragqueen representerar Danmark i år. Framträdandet påminner en del om After Darks "La dolce vita". Låten som passande nog heter Drama Queen är en typisk discolåt som man kan förvänta sig av låttiteln. Låten är faktiskt medryckande och refrängen sätter sig på hjärnan och det är ett gott tecken! Självklart så ingick ju den obligatoriska förkortningen av klänningen ;-)

Kroatien: En tjej som se ut som Shakira börjar sjunga och därefter är det en man som ser ut som en blandning av Iggy Pop och Rickard Wolff som för befälet. Han låter misstänkt lik Wolff också ;-) Låten är en lagom svängig och helsoft låt. Lite inslag av gitarriff á la Mark Knopfler höjer låten ytterligare. Jag gillar denna! (Linda, du som tyckte den var dålig, jag kan inte hålla med dig ;-)

Polen: Nu var det dags för hip hop. Ett gäng killar börjar med att rappa och sen trippar den lilla blondinen, som låter väldigt lik Christina Aguilera ut ur en bur och musiken byter beat till lite mer trallvänligt.  Som sagt en blandning av gangsta´ rap och Aguilera trall. Den går inte riktigt hem hos mig, tyvärr.

Serbien: När Kristian Luuk presenterar låten introducerar han den som en lesbisk kampsång. Serbien presenteras av en ung tjej och om Danmark hade en dragqueen så blir väl detta det omvända, en tjej i herrkostym. Hon sjunger en powerballad och jag blir faktiskt imponerad av hennes röst. I mellanpartiet kommer det in härliga panflöjter som Serbien hade med 2004 när de tävlade med Lane Moje (en av mina favoriter). Den här låten får poäng av mig!

Tjeckien: har skickat sitt bästa rockband att representera dem i Eurovision. Låten börjar bra med ett schysst rock beat, men sen börjar han sjunga och då sjunker hela låten. Det låter som om han sjunger ur halsen och samtidigt har nåt i halsen som ligger och raspar. Usch! Melodin är bra men inte sången och eftersom det är en "song contest" så får denna låt inga poäng av mig.


Portugal: jag håller alltid lite extra på portugal av vissa uppenbara skäl :-)  Sabrina som presenterar Portugal med låten "Danca comigo" gör det med bravur. Låten som är en svängig låt med härliga latino-salsarytmer. Ska man jämföra med Anna Book i Samba Sambero så gör Sabrina ett mycket bättre framförande med härlig dans och bra sång. Den kunde dock varit lite mer tempo i. Refrängen är klatchig och koms ihåg. Portugal får poäng av mig! =)


Makedonien:  en blandning av lugn och pamig låt. Den låter som ett typiskt bidrag från Jugoslaviska länderna med den speciella takten och instrumenten.  Karolina som presenterar Makedonien har en bra röst och gör ett bra framförande. Jag ger dem poäng.

Norge: Guri Skanke sjunger en låt som är skriven av Tomas G:son (såklart att han är med). En salsalåt med medryckande toner som får mig att vilja skaka loss de lurviga hihi :-) Men jag kan inte hjälpa det men jag är lite allergisk mot såna som ska överdriva sin engelska.......typ som Pernilla Wahlgren när hon sjöng med Jan Johansen. Men hursomhelst så får Norge absolut poäng av mig och jag tror att de tar sig vidare till final! Att hon dessutom lyckades med hela tre klädbyten borde ju ge extra poäng, eller hur? =)

 Malta: denna låt har asiatiska toner med gong gong och låter nästan som att den går i valstakt?! Melodin känns lite knepig, visst är den pampig men jag kan inte klura ut nån vers och refräng. Detta var ingen favorit :-(

Andorra: är mångas favorit och representeras av ett ungt punkrockband. Om jag ville skaka mina lurviga till Norges bidrag så får denna låten mig att vilja hoppa upp ur fåtöljgen och studsa som en boll och headbanga, haha=) Den här låten är riktigt härlig och jag är imponerad av de unga killarna som sjunger om att kunna göra förändringar. Andorra får helt klart poäng av mig! Dels för den härliga musiken och dels för att de ser ut som små söta killar ur Hansons eller The Mofatts =)

Ungern: en underbar röst har tjejen som sjunger för Ungern. En typisk amerikansk blues framförs och låten i sig är väl helt okej men jag vet inte om Eurovision är helt rätt forum och målgrupp för denna låten. Men det är kanske lite som med Tysklands bidrag 2004 när Max sjöng "Can´t wait until tonight", en härlig blues som jag inte tillade först men som sedan gillar riktigt mycket.

Estland: Tuffa Gerlig sjunger låten "partners in crime" som är en pop rockig låt. Hon har bra röst och låten är bra, ibland liknar hon Carola då vindarna blåser mot henne. Det jag saknar är en lite starkare refräng som sätter sig bättre. Men jag ger ändå Estland poäng.

Belgien: här är det äntligen dags för lite härlig disco från 70-talet! Nu vill jag upp och dansa igen! =) Detta är nog min favorit hittills. Att sångaren påminner om en blandning av en indisk Borat och John Travolta gör ju bara saken bättre! Sången handlar om "Love power" och det känns verkligen i beatet. Det känns som att jag ser på "that 70´s show" Belgien får höga poäng av mig och jag hoppas jag får dansa till denna många gånger i sommar! Detta är en sån låt som kan få mig att gå och köpa hela Eurovision-cd´n bara för att kunna höra på denna låten!!!

Slovenien: Jaha, då var det dags för opera. Tack för att jag äntligen fick en toapaus!!

Turkiet: en snygg turk, Kenan, sjunger till turkiska rytmer "shake it" Recensenter har sagt att han påminner om Andreas Lundsteds bidrag "move" i Melodifestivalen men jag tycker snarare det är likt Greklands bidrag för några år sen då Sakis Rouvos sjöng "Shake it". Men Sakis var snäppet bättre än Kenan. Men ett skönt beat gör att det finns möjlighet att de får poäng av mig =)

Österrike: Nu blir jag glad igen för jag älskar dessa rytmerna. En rockig låt som två killar framför som har riktigt bra röst. Verserna går lite som Sanne Salomonsens "Higher Ground", lite trallvänlig soft rock, men i refrängen så övergår det till lite tyngre rock som ger volym åt låten. Låten "Get alive" får poäng av mig för beatet och sångens skull.

Lettland: En Fredrik Kempe lookalike i hög hatt sjungandes tenortoner? De tre lettiska tenorerna har entrat scenen för att runda av kvällen. Det låter verkligen som en låt som  Pavarotti, Domingo och Carreras skulle ha sjungit. Eller nu kom jag på det, Il Divo!! En pampig ballad på italienska som faktiskt är rätt fin. Bara för att jag kom på att de påminner om Il Divo tycker jag att den är lite bra =)

Jaha, vilka går då vidare. Jag ska tippa mina favoriter som jag hoppas och tror går vidare till final:

Cypern, Vitryssland,  Schweiz, Holland, Kroatien, Serbien, Norge, Andorra, Belgien, Turkiet

Nu har ni fått en ordenlig redogörelse för kvällens bidrag. Vilka tyckte ni bäst om?

Nu orkar jag inte sitta uppe längre, men imorgon blir det spännande att se hur många rätt jag hade =)
 Godnatt!


 


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Kul att du har recenserat låtarna!!

Postat av: Hanna Johansson

Imponerad av att du orkade sitta uppe! Jag började titta men fick ont i öronen av vissa låtar och tröttnade... Men imorgon ser jag fram emot en spännande slagerfinal!
Kram Hanna

2007-05-11 @ 20:38:06
Postat av: Penni

hihi Stefan är impad!! ;-)

2007-05-12 @ 07:35:01
Postat av: Lotta Blom

Kul att läsa..jag ska med kika lite på finalen i kväll.. få se om de e ngt att ha hihihi.

2007-05-12 @ 08:08:31
URL: http://www.smurfan.se
Postat av: Pearlgirl

Junitjej: Det var riktigt roligt att sitta och tycka till om låtarna som den schalgerfantast jag är =)

Hanna: Det var med nöd och näppe jag orkade sitta uppe och jag håller med dig om att det var vissa låtar som var helt hemska!

Penni: Skoj att jag kunde impa på honom ;-)

Lotta: finalen ikväll får man inte missa. Hoppas att rätt låt vinner!

2007-05-12 @ 17:15:17
URL: http://pearlgirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback